Albert Zomer, voorzitter van de Nederlandse Bond van Vogelliefhebbers, huldigde Willy en Elly Maenhaut. Zij zetten zich al 40 jaar in voor Vogelvreugd '79 in IJzendijke. Foto:
Albert Zomer, voorzitter van de Nederlandse Bond van Vogelliefhebbers, huldigde Willy en Elly Maenhaut. Zij zetten zich al 40 jaar in voor Vogelvreugd '79 in IJzendijke. Foto: Peter Verdurmen

Vogelvreugd ‘79 heeft hele goeie aan Willy en Elly

Algemeen 623 keer gelezen

OOSTBURG – De bondsvoorzitter, Albert Zomer, maakte uit Frankrijk, waar hij vogels had gekeurd, een omweg om Willy en Elly Maenhaut in het zonnetje te zetten. Het Oostburgse paar werd op de openingsavond van de tentoonstelling van Vogelvreugd ’79 in het Jeugdgebouw in IJzendijke benoemd tot erelid. Beiden ontvingen een prachtige oorkonde plus de gouden bondsspeld.

Willy Maenhaut (82) en Elly Maenhaut (76) zetten zich al veertig jaar in voor Vogelvreugd ‘79. In het jaar 1982, drie jaar na de oprichting van de vereniging, meldde Willy zich aan als lid van de IJzendijkse vogelvereniging. Zijn specialiteit: kanaries (tegenwoordig kweekt hij zilverbekken).

Penningmeester

Z’n enthousiasme viel op: in 1996 vroeg het  bestuur of hij penningmeester wilde worden. De Oostburger zei ja. Vier decennia later is Willy nog steeds penningmeester.  Het is een verantwoordelijke taak. Het gaat immers niet enkel om de lidgelden, maar ook de bijdragen van sponsors.

De in- en uitgaven noteert de penningmeester van Vogelvreugd in een kasboek. “Het is overzichtelijk, daar heb ik de computer niet voor nodig”, vindt hij. Uiteraard zijn er in de loop van veertig jaar zaken veranderd. De meeste leden voldoen online via hun bank het lidgeld. Een klein deel verkiest contante betaling. Die contributies haalt Elly op. Tijdens de tentoonstelling runt zij samen met enkele andere vrijwilligers de keuken in het Jeugdgebouw. De soep, die de bezoekers zich goed laten smaken, bereidt zij met groenten uit eigen volkstuin. Ook bij andere activiteiten van de vereniging, de jaarlijkse feestavond in café Hofzicht en de fietsmiddag met na afloop een mosselmaal in de zomer, is ze nauw betrokken.

Het verrichtten van vrijwilligerswerk is voor Willy en Elly een vanzelfsprekendheid: De knotploeg van natuurbeschermingsvereniging ’t Duumpje kan op Willy, een boerenzoon, hij werkte als opzichter bij het waterschap, rekenen als in de wintermaanden bomen worden geknot. “Beweging is goed voor een mens”, lacht hij. Verder maakt Willy deel uit van de onderhoudsploeg van SV Oostburg, bij thuiswedstrijden van het eerste elftal ontvangt Willy de scheidsrechter. En wie verzorgt het onderhoud van de volière in verpleeghuis De Stelle? Willy Maenhaut! Elly helpt ook mee bij de voetbal en ze is vrijwilliger bij de Zonnebloem. En dan houdt ze ook nog tijd over voor TIO, de Oostburgse fietstrimclub. (PV)

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant