
Indië herdenking in Oostburg op vrijdag 15 augustus
Algemeen 811 keer gelezenOOSTBURG - Het is inmiddels een traditie: op (vrijdag) 15 augustus wordt in Oostburg de jaarlijkse regionale Indië-herdenking gehouden. Stichting Comité 4 Mei Oostburg tekent voor de organisatie.
Net als in voorgaande jaren vindt een korte herdenking plaats bij het oorlogsmonument aan het gemeentehuis waarbij de namen worden voorgelezen van dertig slachtoffers, afkomstig uit de regio, die vielen ten gevolge van de Japanse bezetting.
De herdenking vangt aan om 18.15 uur met de inloop en ontvangst van de gasten in het gemeentehuis. Om 18.45 uur wordt verzameld bij het monument. Na de verwelkoming en het voorlezen van de namen wordt de taptoe geblazen, gevolgd door één minuut stilte en de bloemlegging.
Afsluiting herdenkingsjaar
Na de herdenking is er een samenzijn in kerkgebouw de Open Haven aan het Kerkplein 1 in Oostburg, waar het herdenkingsjaar ‘80 Jaar Vrijheid’ officieel wordt afgesloten met sprekers, wethouder Patricia van de Vijver namens de gemeente Sluis, Zeeuws gedeputeerde Dick van de Velde en gastspreekster Daniëlle Jas namens haar moeder, met intermezzo’s van gamelangroep ‘House of Gong’. (PV)















