Eveline en René kiezen na jarenlang woonplezier voor een nieuw avontuur. Foto: Inge Verschuren
Eveline en René kiezen na jarenlang woonplezier voor een nieuw avontuur. Foto: Inge Verschuren In geschrift en beeld

Achter de voordeur van René en Eveline

Algemeen 773 keer gelezen

VOGELWAARDE - Het is het laatste huis van de straat vanuit het dorp. Hier wonen René en Eveline Delzainne. Maar niet lang meer, want het avontuur naar andere oorden lonkt.

door Inge Verschuren

Ondertussen meer dan twintig jaar geleden verlangde het echtpaar Delzainne uit het Antwerpse naar rust en ruimte. Zoals veel Belgen uit die regio hadden Evelines ouders een tweede woning in Zeeuws-Vlaanderen, in Vogelwaarde in dit geval. „Deze streek was heel aantrekkelijk voor Antwerpenaren in die tijd. Hulst was het Mekka. Terneuzen bruiste. De markt op zaterdag in Axel was net zo bruisend als de Vogeltjesmarkt in Antwerpen. Vogelwaarde ligt natuurlijk binnen handbereik van Antwerpen en Gent.

Kleine arbeiderswoninkjes werden gekocht als recreatieverblijf. Waar ons huis staat, stond ook zo’n klein woninkje”, vertellen Eveline en René. „Wijzelf komen hier al veertig, vijfenveertig jaar. We kwamen in deze streek uit om buiten de stad te zitten en hadden hier een caravan. We hadden een bootje op Colijnsplaat, waar we op de Schelde gingen vissen. Eveline ging dan mee. Voor we hier kwamen wonen, ging ik hier vaak vissen op roofvis. Nu niet meer, er zit niks meer eigenlijk. Vroeger ging ik ook forellen vissen met mijn kleinzoon bij camping De Vogel. Daar gaan we nu nog steeds regelmatig wat drinken op het terras aan het water. Dat is ook echt fijn aan hier wonen, je hebt hier tal van recreatiemogelijkheden vanuit huis. Je staat hier binnen tien minuten aan de dijk. Toen wij het huisje wat hier stond van Evelines ouders overnamen, hebben we er een nieuwbouwwoning voor in de plaats gezet.” Dat was in 2003. „We hebben het huis zelf getekend”, vervolgt Eveline. „Met de tekening zijn we naar een architect gegaan. Die heeft de puntjes op de i gezet. Het oude huis werd volledig afgebroken. De nieuwe woning hebben we helemaal omgetoverd naar ons huisje.” 

Hartzeer

‘Huisje’ geeft niet helemaal weer hoe de vrijstaande woning daadwerkelijk is. Hier heb je namelijk alle ruimte die vrije bewegingsruimte biedt, zonder het huiselijke gevoel te verliezen. En dat voelt heel prettig. René: „In dit huis ervaar je rust, privacy en comfort. We wilden een grote badkamer en een grote slaapkamer met een flinke inloopkast. Als we van vakantie terugkomen, valt me elke keer weer op hoe fijn het is al die ruimte te hebben. We hebben ook gekozen voor kwalitatief goed materiaal. De toestellen in de keuken bijvoorbeeld zijn van Gaggenau. Behalve de wokbrander en de kookpitten hebben we zelfs een frituur en een grilplaat in het kooktoestel. Die hebben we eigenlijk niet eens gebruikt, dus die zijn nog nieuw. Echt een heel goed merk. We hebben er ook een stoomoven van. Daar doet mijn hart nog het meeste zeer van, om dat achter te laten”, verzucht hij. Wat de twee ook zullen missen, is het vogelgezang ‘s ochtends bij het wakker worden. „Je ziet hier ook veel fazanten, en er komen geregeld reeën voorbij.”

Favoriete plekken

Eveline: „Onze favoriete plek is altijd de erker geweest, in zomer en winter. In de zomer blijft het koel doordat het dak van beton is. En in de winter is het lekker warm, want dan staat de zon laag en schijnt die op de ramen. Dan wordt het lekker warm binnen, zo 23 graden. Dan hebben we niet eens de verwarming erbij nodig.” Vanuit de kamer en de erker heb je zicht op de tuin en de vrije polder. Hetzelfde geldt voor het balkon, gelegen aan de twee slaapkamers boven. „Dat is de moeite. Op het boventerras heb je een prachtig uitzicht. Heerlijk om daar aan het raam een boek te lezen. Om een beetje tot rust te komen is dat een geweldige plek. Maar het meeste zitten we hier, in de erker. De zon draait de hele dag rondom. Als we buiten willen zitten en het waait teveel, dan zitten we onder het prieel in de tuin. Lekker beschut. Dat is ook een heerlijke plek.” 

Ideale knutselloods

In 2016 kochten René en Eveline de woning voor hun huis. „Dat was een klein, bouwvallig huisje. We hebben er een loods voor in de plaats gezet. René was in de zevende hemel. Nu kon hij zijn hobby’s doen.” „Het is volledig geïsoleerd, dus knutselen in de winter kan gewoon. Ik denk dat het dan niet kouder wordt dan tien graden. In het oude huisje oxideerde mijn motor van het vocht. Daar heb ik nu geen last meer van. Ik denk niet dat je een veel betere hobbyruimte zult vinden.” René is altijd fervent motorrijder geweest. „Met de motor naar mijn werk in de haven van Antwerpen, ’s ochtends vroeg. Dat vond ik zalig. Ik moest om zes uur beginnen. We zijn ook met de motor naar Schotland geweest, Eveline achterop. We vertrokken in een hittegolf, en vanaf dat we in Engeland aankwamen hebben we alleen maar regen gehad. Met de motor ben ik ook zelf naar Spanje gereden. Dat zou ik nu niet meer doen. Het hebben is nu belangrijker dan het rijden”, grapt René. „Ik ben een motor van 1977 aan het restaureren. Die staat nu bij de spuiterij. Ik hoop dat ie snel terug is, dan kan ik ermee verder. En ik heb een Harley staan. Daar heb ik veel poetswerk aan.” Ook fietsen deed René graag. „Met corona heb ik alles in Zeeuws-Vlaanderen wel gezien, tot aan Breskens toe. Met de fiets kom je op plekjes die je normaal niet zult zien. Ik fiets nog wel. Omdat het moet. Ik wil gezond blijven.”

Nieuwe droom

Twee jaar geleden verruilden René en Eveline hun caravan voor een camper en trokken ze Zuid-Europa in. Toen is het gaan kriebelen. „We komen redelijk veel in Spanje en hebben daar dingen gezien die ons wel zouden bevallen voor de komende jaren. Onze dochter woont in Vogelwaarde, dus zo heel ver weg willen we ook niet. Maar het is onze droom. Deze woning is het waard om het jaar rond bewoond te worden. Je wilt niet steeds aan anderen vragen voor je tuin te zorgen en de vuilbak buiten te zetten. Wij worden ouder. De groentetuin die we tot vorig jaar hadden en de kas, dat gaat niet als je steeds weg bent. Ik voel me nog te jong om in een appartementje te gaan zitten. We zoeken een bungalowtje of zo, met niet teveel tuin erbij.” Waar dat zal staan, laten ze aan het toeval over. Eveline: „We kijken wat op ons pad komt. Dit is onze droom en daarbij gaan we onze neus achterna. Het leven hier aan de rand van het dorp zal ons wel altijd bijblijven.”

Drie Gezustersdijk 41

Rust, ruimte en comfort met de dorpsvoorzieningen van Vogelwaarde binnen handbereik. Deze woning uit 2003 beschikt over een woonoppervlak van maar liefst 140m². Op de benedenverdieping is de leefruimte met woonkamer, erker en nette open keuken in u-opstelling met kwaliteitsapparatuur en waterontharder, met zicht op de onderhoudsvriendelijke tuin, het terras van natuursteen en het polderlandschap. Aan de bijkeuken met wasmachineaansluiting ligt een inpandige garage. Deze zou ingericht kunnen worden als extra slaapkamer of hobby-/werkruimte. Op de bovenverdieping liggen twee slaapkamers, waaronder een van riant formaat, en een grote badkamer. Via een vlizotrap is een bergzolder bereikbaar. Een geïsoleerde loods van 96m² biedt een keur aan mogelijkheden. Info: www.reham.nl

Deze prachtige vrijstaande woning met geïsoleerde loods is omringd door de polder.
Genieten, zo'n weids uitzicht vanaf het balkon aan de slaapkamers.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant