
Visserijmuseum gaat verhuizen: vrijdag de laatste openingsdag!
Algemeen 562 keer gelezenBRESKENS – Het is druk deze woensdagmiddag. Er zijn opvallend veel gezinnen met jonge kinderen. De regio’s Midden en Noord hebben herfstvakantie. Nog twee dagen: vrijdag 31 oktober sluit het Visserijmuseum in Breskens de deuren. Het wordt geen gewone wintersstop. Het museum, jaarlijks goed voor meer dan 10.000 bezoekers, gaat verhuizen. Het betekent dat het nu of nooit is om het ‘oude’ museum (nog) eens te zien.
Een eind verder, aan de handelshaven, verrijst ‘De Zaete’, dat op de bovenverdieping onderdak biedt aan het visserijmuseum 2.0. Want zo mag je het museum zeker betitelen. Slechts een deel van de collectie verhuist mee naar het nieuwe museum, dat op 1 april 2026 de deuren opent.
Op dezelfde stek blijven is geen optie, benadrukt Rilana van Oostenbrugge van het bestuur. Het gebouw is ‘op’. Een wandelingetje rond de vismijn, ooit het bruisend hart van vissend Breskens, en je ziet het verval met eigen ogen. Hier wordt geen mens vrolijk van.
Het museum, in de loop der jaren flink uitgebreid, is gevestigd op de bovenverdieping van de vismijn. De verhuizing van de garnalenzeef naar Vlissingen, alweer vier jaar geleden, luidde het einde in van de vismijn.
Museum ‘De Zaete’ opent volgend voorjaar de deuren
De teloorgang van de vissersvloot doet de Bressiaanders pijn. Enkel tijdens de Visserijfeesten in augustus werd de vismijn nog gebruikt. Maar ook dat is over. Volgend jaar wordt ergens anders gefeest: het comité denkt aan een grote feesttent. In het masterplan voor het havengebied is op de plaats van de vismijn een appartementengebouw ingetekend. Het betekent dat de mijn tegen de vlakte gaat. Wanneer exact is nog niet bekend. De sloop van het versleten gebouw kan pas beginnen als de bovenverdieping waar het Visserijmuseum gevestigd compleet leeg is, zo is afgesproken aldus Rilana. Het betekent dat er de komende maanden werk aan de winkel is voor de vrijwilligers van het museum. Er wacht heel wat uitzoek- en inpakwerk.
De inrichting van ‘De Zaete’ is uitbesteed aan professionals, de firma Wondering uit Gent. Rilana: “Er worden zes verschillende verhalen uitgewerkt, die tezamen een compleet beeld geven van de geschiedenis van de visserij in Breskens.” Sinds de opening in 1990 is de collectie van het Visserijmuseum steeds verder uitgedijd. Scheepsmodellen, een zeeaquarium, fossiele botten, onder andere van een mammoet, opgevist door vissers uit Breskens, schelpen en haaientanden, een stuurhut (leuk voor de kinderen!), een maquette van de Westerschelde, vaarsimulatieschermen, de unieke verzameling opgezette vogels van Tijs Verschoor, de afdeling touwen & netten (met regelmatig demonstraties knopen en boeten), schilderijen, een eerbetoon aan de vissers die omkwamen op zee en nog veel en veel meer. Wat gaat mee en wat gaat depot in of terug naar de eigenaar? Het zeeaquarium, een van de attracties van het Visserijmuseum, verhuist in elk geval niet mee. De benodigde dierentuinvergunning blijkt een hobbel van jewelste. De platvissen en andere ‘bewoners’ van het zoutwateraquarium worden teruggezet in hun natuurlijke biotoop. Rilana: “Een van de zoetwateraquaria krijgt een mooie plek in zorgcentrum De Hooge Platen. Onze vrijwilligers zorgen voor het onderhoud.”
In ‘De Zaete’, modern van architectuur, komt naast het visserijmuseum ook een KNRM-post. Tevens is ruimte voorzien voor horeca en maritieme winkels.
Het Visserijmuseum is donderdag 30 en vrijdag 31 oktober geopend van 10.00 tot 17.00 uur. (PV)















